Stöd forskningen

Storföreläsning om kopplingen mellan reumatism och hjärt- och kärlsjukdomar

Datum: 25 november Plats: ABF-huset Sveavägen 41 Tid: kl 18:00-20:00

Britt Marie Nyhäll-Wåhlin, Överläkare, Reumatologkliniken, Falu lasarett, föreläser om kopplingen mellan reumatism och hjärt- och kärlsjukdomar. Föreläsningen anordnas i samarbete med Hjärt- och lungsjukas länsförening i Stockholms län

Anmälan görs till kansliet på telefon: 08-30 42 00 eller epost:  , senast den 20 november.

Föreläsningar är gratis för medlemmar i Reumatikerförbundet och/eller Riksförbundet Hjärt-och Lung och kostar 50 kronor i avgift för icke-medlemmar.

RA-patienterna utgör en grupp som har hög morbiditet (bl.a. i hjärt/kärlsjukdom) och ökad mortalitet (dödlighet), varför det är av stor vikt att hitta riskfaktorer för denna grupp. Flera epidemiologiska studier har visat att rökning ökar risken för att insjukna i RA. Några studier har även visat att rökning kan ge allvarligare form av RA med bl.a hjärt- och kärlsjukdom.

Nytta för personer med reumatisk sjukdom

Eftersom sjukdomsförloppet varierar mycket mellan RA-patienter finns ett stort behov att finna tillförlitliga riskfaktorer för allvarlig sjukdom. Det gäller att kunna välja ut de patienter som behöver kraftfull läkemedelsbehandling men också att undvika att överbehandla dem som har en god prognos redan från början