Screening avseende reumatisk ryggsjukdom

Öppet Hus på den Internationella Reumatikerdagen

Ons 12 okt,  kl 9:00 – 12:00

Plats: Reumatologmottagningen (D1:00), Karolinska Universitetssjukhuset Solna

1. Har du oklara ryggbesvär sedan minst 6 månader?
  2. Är du i åldern 18 - 45 år?
  3. Är ryggbesvären mest uttalade tidig morgon, förenade med ryggstelhet/smärta och blir bättre vid rörelse?

Om du svarar ja på dessa tre frågor är du välkommen till oss på Öppet Hus, för en screening-undersökning avseende reumatisk ryggsjukdom.

Om det dessutom finns reumatisk inflammatorisk ryggsjukdom i släkten (såsom ankyloserande spondylit/ Bechterews sjukdom) eller om du haft/har ledinflammation (artrit), ögoninflammation av typen irit, inflammatorisk tarmsjukdom eller psoriasis, är du särskilt välkommen eftersom risken då är ökad att även kotpelaren drabbas av inflammation.

Om du har möjlighet att hemma fylla i det webbaserade frågeformuläret ”Ont i ryggen”, klicka på länken här och skriver ut ditt resultat som du tar med dig på ett papper så innebär det att din bedömning går snabbare och smidigare. Om misstanke finns på reumatisk ryggsjukdom blir du undersökt och bedömd av en sjukgymnast (fysioterapeut) och/eller reumatolog, vilket tar ca 15-20 minuter.

På plats är Reumatikerdistriktet i Stockholms län samt läkare, fysioterapeuter och annan vårdpersonal från Reumatologkliniken för att svara på frågor och ge information.

Välkommen!

Reumatologkliniken                                               Reumatikerdistriktet i Stockholms län

Karolinska Universitetssjukhuset                               Stockholm