Vaccinera dig!

Vaccinera dig gratis mot säsongsinfluensan

Varje år dyker den upp – influensan. De flesta klarar sig undan med en tids sängliggande, men för den som tillhör en riskgrupp så kan influensan vara farlig. Har du en kronisk sjukdom är det extra viktigt att du håller dig frisk från influensan. Den drabbar dig hårdare än andra och du löper större risk att få svåra följdsjukdomar.

Vaccinerar du dig minskar risken att bli sjuk med upp till 70 procent. Är oturen trots allt framme och du blir sjuk ändå, blir symtomen lindrigare, komplikationerna färre och risken för följdsjukdomar minskar. Du som har en kronisk sjukdom, är gravid eller född 1951 eller tidigare kan vaccinera dig gratis mot säsongsinfluensan fram till 28 februari 2017.

Vaccinera dig hos din husläkare eller på en vaccinationsmottagning. På 1177.se hittar du alla vaccinationsmottagningar och deras öppettider. Du kan också ringa sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Ta med din legitimation när du ska vaccinera dig.

Länk till kampanjsajten på 1177: http://www.1177.se/Sthlm-influensa